7 Februari: Naar Panama City Beach

7 februari 2016 - Panama City Beach, Florida, Verenigde Staten

Vanmiddag ben ik met mijn dochter naar Panama City Beach geweest. Dat is zo'n anderhalf uur rijden bij haar vandaan, maar ik geniet nog altijd wel van de ritten. Er is zoveel nieuws te zien overal en nergens!
O.a. overal hier heel veel dennebomen. Gigantisch aangelegde stukken wat feitelijk bossen zijn. Ik neem aan dat er nog altijd veel hout nodig is voor ....? Iets.
Ik denk niet dat hier in deze regio van origine dennenbomen groeiden, waarschijnlijk aangeplant voor houtkap.
Als je anderhalf uur rijdt over de snelweg, zie je echt zo'n anderhalf uur lang alleen maar dennenbomen. Behalve in stadjes of dorpen natuurlijk.

2016 02 07 Pines langs snelweg

De huizen zijn ook nog altijd verbazingwekkend. Je ziet leuke bungalowtjes her en der staan met ineens een bouwval er tussen. Bouwval varieert dan van wat ooit een leuk bungalowtje zal zijn geweest tot zo'n typische "trailer-trash" stacaravan die van ellende bijna in elkaar dondert. Daar wonen dan wel mensen in.

Eigenlijk bijna meteen toen we de staatsgrens van Florida over waren, veranderde het type huizen en ook de vegetatie. Ineens zag je meer palmbomen en zo en wat mooiere, grotere huizen.
Eenmaal aangekomen in Panama City Beach zijn we eerst even het strand opgelopen. Je hebt hier ook duinen, wel mooi om te zien, en heel mooi blauw helder water wat er een stuk schoner uitziet dan onze Noordzee!
Een giga lange pier in de zee en heel licht, fijn zand op het strand. Het lopen over het zand voelde bijna net zo aan als wanneer je over sneeuw loopt. Heel apart. Ander zand dan ons strandzand, fijner en witter.

2016 02 07 Panama City Beach me close1  2016 02 07 Panama City Beach
Ikke en Yasmin over de duinen naar het strand

2016 02 07 Panama City Pier
Panama City Beach Pier

Panama City Beach zelf was ook heel gaaf! Heel veel vrolijk gekleurde huisjes en appartementsgebouwen. Zonnegeel, oranje, roze, mintgroen enz. Echt om vrolijk van te worden!

2016 02 07 Panama City Boulevard
Bekoorlijk lief gekleurde huisjes aan de boulevard, Panama City Beach

2016 02 07 Panama City Pier Bvd
De voorkant van de Pier Boulevard, winkeltjes, here we come!

Ik kreeg er eigenlijk meteen een vakantie gevoel. De zon scheen ook, strak blauwe hemel. De wind was wel fris, maar in de winkelstraat waar wij heen gingen, liepen we meer uit de wind en was het goed te doen.
We zijn even bij een hele leuke pub op het terras gaan zitten. Ik wilde even een bak koffie na onze lange rit en je mocht daar op het terras roken. Yasmin had het warm in zat in de schaduw van de parasol, ik zat echter vol in de zon. Heerlijk! De zon was zo krachtig dat ik verbaasd ben dat ik niet mega verbrand ben op mijn armen!
Zit je daar op 7 februari zonder jas en met je mouwen omhoog in de zon te bakken!
De pub was ook heel leuk, hoop hout aan de wanden en heel veel foto's van van alles en nog wat, graffiti op de muren. Ik voelde me meteen thuis. Een podium met een drumstel. Yasmin zei dat het daar ook altijd heel druk was.
Ik had even gevraagd of ze nu ook in het weekend live muziek hebben. Nou, nu het wat rustigjes is hebben ze van maandag t/m zaterdag live muziek. Als het drukker is ook op zondag en ook overdag.
Op vrijdag is het 'crab boil'. Gratis krabbenpoten, garnalen enz. Hoef je alleen the crab girl te tippen. Dat is van 16.00 tot 19.00 dacht ik en dan is er ook live muziek.

Toen we onze koffie ophadden -die overigens maar 1 dollar kostte voor een enorm grote beker!- zijn we rond gaan kijken. Een hoop leuke winkeltjes. Leuke kledingzaakjes, kado winkeltjes met van alles en nog wat. Gewoon heerlijk om rond te neuzen.
En een hele leuke winkel, de eerste die we in gingen meen ik, "Earth Bound". Veel Oosterse dingen, een beetje een spirituele winkel. Essentiele olien, wierook, salie, maar ook leuke tassen en T-shirts, sieraden en weet ik wat meer. Echt een leuke winkel!

Toen we de boulevard een beetje hadden gehad, zijn we bij een Duitse keten "Hofbrau Biergerten" wat gaan eten. Een soort late lunch.
En daar zit je dan in Amerika  kip met frietjes en wat salade te eten in een eettent met Duitse bierpullen, een menu met o.a. Deutsche Bratwurst en Duitse schlagermuziek (GOD AWFUL!!) uit de speakers. Hilarisch.
Luisterend naar "Rosamunde" en "Het Stadje Kufstein" maar dan de Duitse versies. Ik moest even wel vreselijk lachen, want eerst hadden ze muziek opstaan die wel leek op de muziek van Carnaval in de Efteling. Wat een indruk moeten de Amerikanen zo van ons Europeanen krijgen?!
De serveersters waren gekleed in Tirolerjurkjes. Tis wat.

2016 02 07 Panama City Hofbrau biergerten  2016 02 07 Hofbrau Biergarten Panama City
Duitse eettent met Lowen op het plafond geschilderd en "Herren / Damen" op de toiletdeuren. Arjan Robben kwam nog voorbij op de tv, lol.

Na onze late lunch hadden we het eigenlijk allebei een beetje gehad. We moesten ook nog anderhalf uur terug rijden, dus na nog even over de boulevard te zijn gereden, zijn we terug richting huis gegaan.
Langs een 50's diner gereden. De buitenkant helemaal zilverblinkend, alsof het chroom is, oogverblindend!

2016 02 07 Panama City diner
50's diner (het eten is daar schijnbaar niet zo geweldig)

2016 02 07 Panama City billboards
Billboards, en Yasmin in de auto :)

Je ziet hier in Amerika overal Mack truck rijden. En daar heb ik een zwak voor. Ik heb die destijds in Australie ook heel veel gezien en ik vind die zo machtig mooi!
Toen er in Panama City Beach een op de parking stond, ook nog in een mooie donkerrode kleur, was dat de gelegenheid om er een paar foto's van te maken natuurlijk :p

2016 02 07 Mack truck  2016 02 07 Mack truck me
Big Mack & Me

Nog een plaatje, ook naast de boulevard in Panama City Beach. Je ziet overal zulke natte stukken, ook geregeld langs de snelweg.

2016 02 07 nabij Panama City Blvd

Echt een heerlijke dag gehad! Nu lekker luiwammesen :)

1. M.Kimmel:
    8 februari 2016
    he, hier ben ik weer. Wat een leuk verhaal alweer, en wat hebben jullie het gezellig, en zie je veel. Net of ik er ook bij ben als ik het zo lees.
    Nou, nog veel plezier voor de komende tijd en een knuffel ook voor Yasmin. xxxx